Turizem v Cerknem skozi oči domačinov in gostov – rezultati anket

Zadovoljstvo prebivalcev z razvojem turizma na destinaciji Cerkno

V anketi o zadovoljstvu prebivalcev občine Cerkno z razvojem turizma je sodelovalo 225 prebivalcev, kar predstavlja približno 5 % vse občinske populacije. Vzorec je zajemal različne starostne skupine, spole in zaposlitvene statuse, kar prispeva k raznolikemu vpogledu v mnenja lokalne skupnosti.

Pozitivni odzivi

Med pozitivnimi zaznavami izstopa, da prebivalci večinoma ne vidijo turizma kot vira varnostnih težav, slabšanja zdravstvenih razmer ali pretirane prometne obremenitve. Prav tako večina ne meni, da bi turizem bistveno vplival na rast stroškov bivanja ali cene nepremičnin. Ti vidiki so bili prepoznani kot najmanj problematični in tako kažejo, da trenutna stopnja turistične aktivnosti ne predstavlja resnega bremena za prebivalstvo.

Srednje strinjanje

Na srednje ocenjenih področjih prevladuje zadržano ali delno strinjanje. Prebivalci se delno strinjajo, da turizem prispeva k ohranjanju naravne in kulturne dediščine ter prinaša določene koristi lokalni skupnosti – denimo v obliki dogodkov ali rekreativnih vsebin. Hkrati je zaznati zmerno prepoznavanje trajnostnih usmeritev destinacije, kar pomeni, da so temelji sicer postavljeni, a ostaja prostor za razvoj.

Negativne ocene

Negativno so bili ocenjeni predvsem vidiki, povezani s procesi odločanja in obveščanjem. Številni prebivalci menijo, da niso dovolj vključeni v načrtovanje turizma in izražajo nezadovoljstvo z delom organizacij, ki skrbijo za to področje. Opaža se tudi pomanjkanje informacij o turističnih projektih in načrtih. Poleg tega splošno zadovoljstvo z razvojem turizma ostaja nizko, kar kaže na potrebo po bolj povezovalnem in preglednem pristopu.

Rezultati tako ponujajo celostno sliko razmer: pozitivni elementi zagotavljajo dobro izhodišče, srednje ocene nakazujejo potenciale za izboljšave, medtem ko negativne zaznave opozarjajo na konkretne izzive, ki jih je treba nasloviti v prihodnjem načrtovanju turizma.

Turizem v Cerknem skozi oči domačinov in gostov

Zadovoljstvo obiskovalcev z razvojem turizma na destinaciji Cerkno

V sklopu prizadevanj za razvoj turistične ponudbe v Cerknem je bila v letu 2024 izvedena anketa med obiskovalci destinacije. Vzorec je zajemal 50 anketiranih, večinoma slovenskih gostov (71 %), pri čemer prevladujejo delovno aktivne osebe, stare med 25 in 44 let, z več kot 70 % deležem zaposlenih. Čeprav vzorec ni reprezentativen, rezultati ponujajo koristen vpogled v izkušnje in pričakovanja obiskovalcev.

Pozitivni odzivi

Obiskovalci so izrazili izredno zadovoljstvo s številnimi vidiki destinacije. Najvišje ocene so prejeli občutek varnosti, prijaznost domačinov ter možnosti za pohodništvo in kolesarjenje, kar potrjuje vlogo Cerknega kot naravi prijazne in gostoljubne destinacije. Prav tako so zelo pozitivno ocenili vrednost za denar, kar je pomemben dejavnik pri oblikovanju celostne izkušnje gostov.

Zadržana, nevtralna stališča

Nekoliko nižje, a še vedno zelo dobre ocene so bile podeljene dostopu do znamenitosti, ponudbi nastanitev in kulturni ponudbi. Med področji, kjer so obiskovalci izrazili nekoliko zadržanih stališč, najdemo informacije o zdravju, dostopnosti trajnostnih oblik prevoza in okoljski ozaveščenosti. Večina se sicer strinja, da so možnosti za ločevanje odpadkov in uporaba pitne vode brezskrbni, a podrobnejše informacije o varčevanju z energijo ter trajnostni mobilnosti ostajajo manj prepoznavne.

Slabše ocene

Najbolj izstopajoče slabše ocenjene točke se nanašajo na javni prevoz, ki je med vsemi elementi prejel najnižjo oceno. Prav tako bi si obiskovalci želeli bolj raznoliko nakupovalno ponudbo ter nekoliko izboljšano gostinsko storitev. Presenetljivo je, da kar polovica vprašanih na destinaciji ni prenočila, kar odpira vprašanje o dodatnih spodbudah za daljše bivanje.

Zanimiv vpogled ponuja tudi segment trajnosti: večina obiskovalcev še ni seznanjena z nacionalno trajnostno znamko Slovenia Green, kar kaže na potrebo po boljši komunikaciji trajnostnih vrednot. Tudi pri odprtem vprašanju o izboljšavah je večina ostala brez konkretnih predlogov, kar lahko pomeni nizko prepoznavnost zelenih praks ali pa pomanjkanje angažiranosti.

Kljub omejenemu vzorcu so rezultati jasen pokazatelj, da obiskovalci destinacijo Cerkno doživljajo kot varno, prijetno in naravno usmerjeno. Za prihodnji razvoj pa se nakazujejo priložnosti na področju izboljšanja mobilnosti, ozaveščanja o trajnostnih praksah ter spodbujanja večdnevnega bivanja.